15فوریه 2022- جراحی چاقی- اعم از بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی- برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و شاخص توده بدنی40 یا بالاتر، توصیه می شود. اما درمان بهینه همچنان نامشخص است و ممکن است به "شدت دیابت" در بیمار بستگی داشته باشد.

با استفاده از داده های مطالعات قبلی و پایگاه های داده، محققان کالج پزشکان و جراحان واگلوس در دانشگاه کلمبیا، به رهبری دکتر چین هور، مدلی را برای بررسی اثربخشی، کیفیت زندگی، هزینه ها و عوارض بای پس معده یا اسلیو گاسترکتومی و درمان دارویی در بین بیماران در یک دوره پنج ساله، ایجاد کردند.

این مطالعه، اولین مطالعه ای است که شدت دیابت را در مقایسه بای پس معده و اسلیو گاسترکتومی، که دو نوع از محبوب ترین جراحی چاقی هستند، در نظر می گیرد.

بای پس معده، یک روش پیچیده تر از اسلیو گاسترکتومی است و مطالعات قبلی نشان داده اند که با عوارض بیشتری همراه است. بای پس معده، یک کیسه کوچک در معده ایجاد می کند که به روده کوچک متصل است، به طوری که غذا قسمت زیادی از معده و مقداری از روده کوچک را دور می زند. پس از جراحی، بیمار غذای کمتری را می تواند مصرف و جذب کند. در اسلیو گاسترکتومی، معده به طور دائم به حدود یک چهارم اندازه اصلی خود کاهش می یابد، اما هیچ بای پسی ایجاد نمی شود.

تحلیل جدید پیش‌بینی کرد که بای پس معده به کاهش وزن بیشتر و نرخ بهبودی از دیابت بیشتر، نسبت به اسلیو گاسترکتومی یا درمانهای پزشکی، که شامل مشاوره سبک زندگی و دارو است، منجر می‌شود.عمل جراحی بای پس معده همچنین، بدون توجه به شدت دیابت بهترین نتایج را ایجاد می کند.

دکتر هور می‌گوید: تعیین اینکه کدام گروه‌ها ممکن است از یک استراتژی خاص سود ببرند، گام مهمی به سوی پزشکی شخصی‌سازی شده است.مطالعه ما نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، بای پس معده، با وجود هزینه‌ها و عوارض بالاتر جراحی، استراتژی ارجحی در بررسی یک بازه زمانی پنج ساله است، و زمانی که بازه ی زمانی به بیش از 10 یا 30 سال گسترش یابد، مقرون به صرفه‌تر نیز می‌شود.

این مطالعه در 14 فوریه در JAMA Network Open منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-gastric-bypass-weight-loss-option.html